זכייה:

ספרים להורדה - העתיד כבר כאן

האינטרנט שינה הכול, אנחנו רואים את זה בכל תחומי החיים. אנשים רוכשים מוצרים באינטרנט, מבלים באינטרנט, צופים בסרטים, מכירים אנשים אחרים, ואפילו נישאים דרך האינטרנט. שוק הספרים העולמי אף הוא מושפע מהפופולריות הרבה של הרשת העולמית. ספרים דיגיטליים צצים בכל מקום, וכיום ישנן הוצאות ספרים שמעדיפות להוציא לאור את הספר בפורמט דיגיטלי בלבד. מהו ספר דיגיטלי? מדובר בספר בפורמט PDF שניתן לקרוא מכל מחשב, אפייד או אייפון. היתרון הגדול הוא שאין צורך שתהיה מותקנת במחשב תוכנת וורד כלשהי כדי לקרוא את הספר, ואין חשיבות לפונטים המותקנים במחשב. כך לדוגמה, ישראלי ששוהה בחו''ל ויש לו מחשב שאין בו עברית, עדיין יהיה מסוגל לקרוא ספר דיגיטלי בעברית, וייראה אותו בעברית. מה צריך? נחוצה תוכנה שנקראת  Adobe Acrobat Reader זוהי תוכנה חופשית להורדה, ובמרבית המחשבים היא כבר מותקנת. איך תדע האם התוכנה מותקנת במחשב שלך?  ראשית אם הצלחת לקרוא ספר דיגיטלי כלשהו, אז כנראה שהתוכנה מותקנת במחשב שלך. מצד שני אם הורדת מהאינטרנט ספר דיגיטלי כלשהו, וניסיתי לקרוא אותו, אבל לא הצלחת, מכיוון שהמחשב לא יודע לזהות את הקובץ, אז סביר להניח שאין במחשב שלך את התוכנה, ואתה יכול להוריד אותה בכתובת 
זוהי כנראה אחת מהתוכנות הפופלריות ביותר בעולם, מכיוון שהיא זוכה למיליוני הורדות מכל רחבי העולם. למעשה עד כה נספרו כ 600 מיליון הורדות לתוכנה זו (יותר מחצי מיליארד).

מדוע אנשים כל כך אוהבים ספרים דיגיטליים. ראשית מדובר בספרים שמאוד קל להעביר מהאחד לשני, קל מאוד לשתף. אם למשל הורדת ספר דיגיטלי חינם באתר זה, אתה יכול להעביר אותו בקלות ומהירות רבה באמעצות האימייל אל חברים, בני משפחה וכל מי שרק תרצה בעצם. למעשה, אתה יכול לשבת כאן בישראל, ולשלוח לחבר שלך בארצות הברית את הספר, ותוך שניה הספר יגיע לידיו, והוא יהיה מסוגל לקרוא אותו בעברית ממחשב בקליפורניה. אולי כיום זה נשמע לנו פשוט ומובן מאליו, אבל אם היית מספר את זה למישהו שחי בשנות ה 80, הוא לא היה מאמין, ולא היה מבין איך זה יכול להיות שספר שנמצא בישראל, יגיע תוך שבריר השניה,  לארצות הברית. הרי אפילו רקטת חלל לא יכולה במהירות שכזאת לחצות יבשות.

ספרים דיגיטליים הם העתיד, בין אם הם מוצעים להורדה חינם או להורדה בתשלום, הרי שללא כל ספק הם מוזילים באופן ניכר את הוצאות הייצור של הספר. תאר לעצמך רב מכר ישראלי שנמכר ב 40,000 עותקים. כאשר מדובר בספר נייר עם כריכה, הרי שעלויות הייצור גבוהות מאוד. נחוץ הרבה מאוד נייר, משאבים גדולים, של בתי דפוס, וכוח אדם על מנת להפיק את הספרים הללו. צריך לאכסן את הספרים במחסן כלשהו. צריך לשנע אותם אל חנויות הספרים, ורק אז הם מגיעים אל הלקוח הסופי שרוכש אותם בחנויות הספרים. שים לב כמה ידיים וכמה גלגולים הספר עבר, עד שהוא הגיע אל הקורא. מצד שני כאשר מדובר בספרים אלקטרוניים, הלקוח מגיע אל אתר אינטרנט, מוריד אותו, והנה הוא ברשותו, מוכן לקריאה. אפילו אין צורך לצאת מהבית ולהגיע אל החנות. בסופו של דבר הרי מדובר באותם התכנים. תחשוב כמה יערות גשם אפשר לחסוך כאשר מוציאים לאור את הגרסה אלקטרונית של הספר במקום גרסת הנייר.

לפני שהאייפד והאייפון כבשו את השוק, אנשים שהתנגדו לספרים דיגיטליים אמרו שהכול טוב ויפה, אבל שחסרונם של אלה הוא שאי אפשר לקחת אותם לקרוא בגינה, או במיטה. הרי אי אפשר לקחת את המחשב הנייח החוצה. אבל אפילו הטיעון הזה התפוגג, בשעה שאפשר כיום  די בקלות לקחת את האייפד והאייפון לכל מקום, ולקרוא מאיפה שרק מתחשק לנו.

בארצות הברית המכירות של הספרים הדיגיטליים עברו את המכירות של ספרי הנייר, והמגמה הזאת רק הולכת ומתחזקת. כידוע, אנו הישראלים תמיד מפגרים בקדמה אחרי האמריקנים בכמה שנים, אז כנראה שהתהליך הזה יכבוש גם את ישראל, אבל זה ייקח עוד כמה שנים. בינתיים, כבר היום ניתן לראות יותר ספרים דיגיטליים בעברית.